Google Website Translator Gadget

Sobre cookies

dilluns, 21 de novembre del 2011

Matagalls, per fonts i fagedes

El Matagalls, al Montseny, per la seva situació entre el Vallès i l’Osona, pels pendents relativament suaus, per la vista de 360 º, per la diversitat de vegetació entre les seves vessants, fa que sigui una muntanya en que cadascú pugui trobar el seu itinerari predilecte, que sempre s’hi trobi molta gent i que hi hagin pujat per llocs diferents.

Al fons Montserrat, davant Sant Llorenç del Munt i més endavant Sant Sadurní de Gallifa
Una companya de feina em va recomanar una ruta pel Torrent de Rentadors que resulta magnífica a la tardor, ja que el camí va quasi tota l’estona per fagedes. Si es té en compte que amb les pluges de novembre el torrent baixa molt ple d’aigua, el paisatge és realment maco, i completament diferent que si es puja directament de Collformic cap al cim del Matagalls. Val la pena des d’aquest coll anar cal al Pla de Cent Sous i agafar la pista que baixa a creuar el torrent de Rentadors, on hi ha un camí que el segueix.

Aquest itinerari té un altre punt d’interès, les fonts. Amb un pontet dedicat que creua el torrent per arribar-hi es troba la dels Manlleuencs, a la zona més maca de totes.

Una mica més amunt, en un pla, hi ha la Font Clareta, que segons quin mapa es consulti pot ser la Font del Pla de la Gavarresa o de la Sardana.

Després el camí s’enfila més que el torrent, la fageda es va acabant, i es veu ja el cim del Matagalls.

Es troba una font que fa menció a una trobada de bisbes de l’any 1963, i per situació, podria ser la Font de la Rosa o la del Collet dels Llops.

Poc més enllà, quan sembla que s’acaba el torrent o que neix allà, hi ha la font  Freda, o la del Collet dels Llops segons quin mapa es miri. La Font Freda, els de Tona, la dediquen a Jaume Balmes l’any 1970. També s’hi troben cites de Verdaguer. Fa pensar en quanta gent sap avui que Balmes és alguna cosa més que un nom de carrer o d’institut d’ensenyament.

Per baixar es va cap a la carena de la serra de Salaverds i es baixa cap a una altra font, la del Matagalls. Aquesta, situada altre cop a tocar d’una fageda, té una construcció que permetria protegir-se de les inclemències del temps si fes falta. Entre les plaques se’n troba una dedicada a Mossèn Antoni Batlle fundador de l’escoltisme a Catalunya.

Totes les fonts que es troben tenen en comú que hi ha un munt de plaques, col·locades per associacions diverses, que donen idea de la vida que han tingut durant els segles XIX i XX, en forma d’aplecs, excursions o el que fos. Ara es veuen una mica abandonades, costa de llegir algunes plaques, però les fonts del Matagalls, o del Montseny, donarien per fer un estudi seriós des dels vessants excursionista, catalanista, religiós, de canvis de costums i de mobilitat, i més aspectes que de ben segur hi ha.

De la Font del Matagalls es segueix cap al coll Saprunera i d’allà un camí baixa cap a trobar la pista que ve de Sant Segimon i que permet enllaçar amb l’itinerari d’anada, al creuar el torrent de Rentadors.

Certament l’itinerari efectuat de pujar pel torrent de Rentadors i baixar per la Font de Matagalls i Coll Saprunera és molt recomanable, sobretot la fageda del torrent de Rentadors.

Versió des de Collformic: Per seguir aquesta ruta des de Collformic i estalviar el desnivell des del Brull es comença per la ruta normal i, un cop s’és dalt del primer turó, es deixa l’itinerari marcat al Matagalls i es segueix cap a l’esquerra per la pista. Aquesta pista porta al Pla de Cent Sous, allà es creua amb altres, s’agafa la que baixa cap a la dreta. Des d’aquí ja es pot seguir l’itinerari de wikiloc que ve del Brull. Cal dir que es fa volta, i es fa més desnivell de pujada i de baixada, però, com s’ha dit, és molt més maco i variat que pujar directe Collformic - Matagalls.