Google Website Translator Gadget

dissabte, 16 de juny del 2018

La muntanya de les Salines. Roc de la Frausa a l'Alt Empordà

El Moixer i la carena de la muntanya de les Salines des de Maçanet de Cabrenys
El Santuari de les Salines de Maçanet de Cabrenys (Alt Empordà) té molta tradició i s'hi venera la Mare de Déu des de l'any 1275. Sembla que hi havia unes salines en el pla de davant la capella que seria l'origen del nom. Els pastors hi col·locaven sal com aliment per les vaques i ovelles que pasturaven per allà.  Aquest santuari és un punt estratègic molt important per conèixer la zona. S'hi puja per pista forestal des de Maçanet de Cabrenys, els primers km estan asfaltats i la resta són acceptables per turisme.

En l'excursió d'avui pujarem des del santuari de les Salines als cims de Serra de les Salines, la carena fronterera, El Moixer, Roc del Comptador, Roc de Frausa i el Roc de la Campana, tots ells d'alçades similars sobre els 1450 metres. Hem seguit la ruta Les Salines Roc de la Frausa de metcoro en sentit invers, és a dir primer hem fet la carena i hem tornat per la fageda.

Sortint doncs de Les Salines, a 1080 metres d’alçada, es retorna 100 metres per la pista on hem vingut i en la corba que travessa un torrent s’agafa un camí que puja al Coll del Pou de neu. És un encreuament de camins important. Cap a la fageda surten dos camins, un el farem d'anada i l'altra de tornada. Mirant la fageda agafem el de l'esquerra.

Es puja entre faigs i al cap de poc s'acaba, ja som a la carena. El Moixer és el primer cim, no té pèrdua per les antenes, caseta, carretera asfaltada que hi puja. Un gran mirador que val la pena.

Coll del Pou de neu

El Canigó

Vista cap al Bassegoda i cims d'Osona

La badia de Llançà a Port de la Selva i a la dreta el massís del Cap de Creus
A partir d'aquí el camí segueix la carena amb pujades i baixades esquivant els trams més incòmodes. El camí és fàcil de seguir i molt bonic, per les vistes, la ginesta florida, l'alçada. Així es van fent cims, el Roc del Comptador (amb 1451 metres és el sostre de l'Empordà), el Roc de Frausa (sembla que els francesos han fet algun error i es veuen indicadors amb el nom "Roc de France", que no n'hi ha per tant per anomenar-lo així. I alguns situen al Roc del Comptador el Roc de France, un embolic, vaja!).

Més enllà, quan el camí es troba una petita avetosa, hi ha el desviament del camí de tornada. Es segueix una mica més fins al Roc de la Campana, tots aquests cims tenen en comú les vistes cap al Rosselló per un costat, i cap a l'Empordà, Garrotxa, i més enllà per l'altra. Es gaudeix de les vistes en aquesta carena.

Embassament de Boadella i al fons a la dreta es veia el llac de Banyoles

Es retorna fins a la cruïlla de l'avetosa i s'agafa el camí que baixa cap al costat francès. És un camí molt maco a través d'una gran fageda que ens porta de nou al Coll del Pou de Neu. Des d'aquí es segueix altra cop pel sender que baixa al santuari de les Salines.

El Moixer des del Roc de la Campana

La plana del Rosselló

Golf de Roses i embassament de Boadella

La preciosa fageda de tornada
Una excursió molt maca per les vistes que es té tota l'estona, per la fageda, i relativament curta de km i desnivell per tot el que es veu. Els camins estan tots senyalitzats, tan sols s'ha de vigilar quin agafar en cada cas. Val molt la pena.