Google Website Translator Gadget

Sobre cookies

diumenge, 6 d’octubre del 2019

Travessa de Campllong, Meranges al Pas de la Casa, Andorra

Un amic del GREC, Club Excursionista Cerdanya, em va convidar a una travessa amb una història interessant. En base a converses de bar amb la gent gran de Meranges tenen coneixement que s’anava al Pas de la Casa a comprar cavalls per vendre’ls a la Cerdanya. Sortien de Meranges pel Pla de Campllong, enfilaven cap a Engorgs, i per la Portella de Meranges baixaven a la vall de Campcardós. Aquí es remuntava quasi fins la Portella Blanca d’Andorra i s’anava a buscar el Coll dels Isards des d’on es baixava al Pas dela Casa. Allà eren acollits a sopar i dormir pels marxants andorrans, i l’endemà tornaven a fer l’itinerari en sentit invers i amb els animals que havien comprat.

Petits salts d'aigua pujant des de Campllong

Refugi d'Engorgs, cap a la dreta la Portella de Meranges

Sembla fàcil però no ho és tant. Colls de 2500 metres, trams de pedres en que no es veu gaire clar com podien passar amb cavalls, moltes hores a alta muntanya, fred i vent, i pel que diuen, a vegades calia fer-ho de nit per la vigilància de les fronteres. Així que el GREC van muntar aquesta travessa com a homenatge a aquells homes que menaven el bestiar per aquest entorn d’alta muntanya en condicions difícils.

Coma d'Engorgs

Roc Colom

Nosaltres tan sols hem fet la travessa en una direcció. Hem sortit del Pla de Campllong, més amunt de Meranges, a 1745 metres. Seguint el torrent hem anat guanyant alçada amb alguns petits engorjats que fan més agradable el camí. Hem anat pujant fins aprop del refugi d’Engorgs on hem esmorzat. D’allà ens hem dirigit cap a la Portella de Meranges 2629 m. Hem vist un estany d’Engorgs colmatat, de lluny un altre amb aigua. A la Portella veiem la impressionant silueta del Roc Colom i descobrim el que ens tocarà baixar fins al camí de la vall de Campcardós, uns 500 metres! L’inici de la baixada és bastant dret, anem pensant com podien fer pujar per allà els cavalls...

Hem d'anar fins allà baix!!

L'isard immòbil, l'haurem espantat?

Vall de Campcardós

Un cop a la vall de Campcardós som al tram més maco de la ruta. La tardor ja hi ha arribat i les moixeres i algun altre llueixen esplendoroses. El riu juganer fa uns meandres i de fons veiem l’impressionant circ de la Portella Blanca d’Andorra. Volem dinar a l’estany Negre de les Passaderes, al camí que va de la Portella al coll dels Isards, així que fem una petita volta per passar per aquest llac.

Peiraforca des de Campcardós

Serra de l'Esquella i Portella Blanca d'Andorra

Seguint el camí ens enfilem a l’altre coll elevat de la travessa, sota el pic d’Envalira, el coll dels Isards, 2654 m. Aquí ja veiem el Pas de la Casa. Una mica de discrepància entre mapes ja que hi ha dos colls, i deixant a mà dreta Les Abelletes anem baixant, es comencen a veure les instal.lacions de l’esquí de pista, fins anar a trobar l’estany de les Abelletes ja molt aprop del final de la travessa, al Pas de la Casa, a 2050metres.

Pas de la Casa des del coll dels Isards

Portella Blanca i estany Negre de Passaderes

Estany de les Abelletes
La travessa ha estat interessant, com dèiem al l’inici, moltes hores d’alta muntanya, i particularment m'ha agradat la vall de Campcardós. Cal agrair al GREC la idea i l’organització d’aquesta ruta amb la logística que comporta.