Google Website Translator Gadget

dijous, 2 de març del 2017

Coll de Fogueruix, entre Son i Espot, amb raquetes

Coll de Fogueruix, al fons Pui de Linya
A l’hivern és una clàssica pujar al coll de Fogueruix des del centre de natura de les Planes de Son, a les valls d'Àneu (Pallars Sobirà). És una excursió molt assumible per tothom, agraïda per les vistes de que es gaudeix, sense cap problema d’allaus, fàcil d’arribar al punt d’inici i aquest any, ja que ha nevat tant, es podia sortir des del cotxe amb les raquetes, o esquís, posades! Val la pena!

Fusió de la neu a la riera del Tinter

Roca Blanca i Teso
A l’hivern es pot sortir directament de la porta del centre esmentat abans i pel mig dels prats nevats en direcció a Fogueruix. Quan s’acaben els prats es troba el camí que va per la pista al lloc anomenat Clot Gran, on acaba la pista i es creua la riera del Tinter i es comença a pujar pel bosc.

Un parell de clapes sense neu al mig del bosc i el camí planeja cap a la zona anomenada Palomera al mapa de l’ICC, un magnífic encreuament de camins: la pista que ve de les Planes, el camí cap a Campolado i Pas del Coro i el camí que puja al refugi del Pla de la Font. Grans vistes, i s’aprecia la majestuosa carena de Pinetó, Roca Blanca, Teso, el rei de la zona.

Refugi Pla de la Font

Pujant a Fogueruix des del refugi Pla de la Font

La neu ja es fon al coll de Fogueruix
Un esforç més i som al refugi, avui tancat excepte la part lliure. Està situat en un emplaçament molt agradable, obert, amb grans vistes a les muntanyes de l’Aran i el Pallars. 100 metres més amunt es troba el coll de Fogueruix, pujada molt fàcil per prats que compensa de sobres perquè amplia les vistes cap al costat d’Espot. Es veu l’estació d’esquí i les muntanyes que l’envolten, el Pui de Linya, la vall de Peguera, al fons el Cadí, Port del Compte, l’Orri, i moltes muntanyes més.
Des de Plana d'Aires Espot, Cadí, Orri, Port del Compte, etc.

Estany de Sant Maurici i els cims que l'envolten

La pala que puja cap al Pinetó
El dia és magnífic i anem bé de temps, pel que vaig en direcció al Pinetó fins el lloc anomenat Plana d’Aires en alguns mapes, abans de la pujada per la pala. Faig alguna marrada seguint traces d’esquís i raquetes per la Serra de les Closes (Mapa Alpina i indicador del refugi) o del Pago (Mapa ICC). A la Plana d’Aires s’amplia la vista cap a la capçalera de l’estany de Sant Maurici, Encantats, vall de Monestero, de Subenuix, el Portarró. I es veu la gran pala que puja cap al Pinetó amb elegants traces d’esquís i raquetes. Des d’aquí algun track baixa directament a l’encreuament de la zona Palomera, però he deixat els companys al refugi i torno cap allà pel camí directe sense problemes.

Plana d'Aires, lloc de molta vista

Aquesta neu a més de 2000 metres!

Teso i pic de la Bonaigua, a sota Campolado
Retornem pel mateix camí i podem arribar fins al cotxe amb raquetes, cosa bastant excepcional! Una excursió clàssica molt recomanable.
Neu fins al centre de natura a les planes de Son